måndag 23 juli 2012

Smultronsylt

Dagens middag intogs ute i det fria. Vi grillade parisare uppe i Svarttjärn tillsammans med barnens farmor och farfar. Medan Micke och farfar fiskade gick vi tjejer in i skogen för att kolla in blåbärsläget, och nog fanns det en hel del där inne. Men ännu bättre var alla de fina smultronen som fick följa med hem. Jag gick till och med tillbaka lite senare för att plocka mer smultron. Smultron ska ju ätas nyplockade, men när jag kom tillbaka från bärplockningen sov barnen så det blev ingen glass med färska bär denna kväll som jag hade tänkt. Istället provade jag att koka smultronsylt. Det var lite utav en chansning eftersom jag inte gjort smultronsylt tidigare. Jag använde mig utav ungefär ½ dl syltsocker och lite vanligt strösocker och lät det koka ihop tillsammans med ca 4 dl smultron i ungefär 5 minuter. Jag tillsatte även en skvätt vatten. Tycker inte att resultatet blev lika fantastiskt gott som färska bär, kunde känna en liten järnsmak i sylten. Jag provade att tillsätta lite vaniljsocker och tycker att det blev bättre då. Kanske skulle jag ha använt mer socker? Syltburken står nu i alla fall i kylskåpet och gottar till sig, så vi får se om den hamnar i filtallriken vid morgondagens frukost eller kanske i en glassefterrätt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar