söndag 6 november 2011

SÖNDAGSBAK

Denna söndag har varit en sådan typisk söndag. Söndagar är lite utav en hemma-dag då man fixar och donar hemma. Ibland kan man ha lite ångest över att helgen är över och måndagen snart är här. Fast som föräldraledig tenderar dagarna att se likadana ut över hela veckan. Men självklart är det mysigt när hela familjen är ledig tillsammans. Dagen började bra med sovmorgon till nio och sedan en långpromenad med Olivia sovandes i barnvagnen. Även om de senaste dagarna varit rejält tråkgråa och med ett fint strilande regn så har jag tagit mig ut för att motionsgå, vädret till trots. Kanske ingen härlig naturupplevelse, men skönt att rensa tankarna och få röra på kroppen lite. Och så tycker jag att jag får en välbehövlig energikick av en rask promenad. Det är väl endorfinerna som frigörs, sägs det.

Efter promenaden fick jag för mig att baka citronrutor. Jag har sedan tidigare sparat ett recept från tidningen Buffé som jag velat prova och idag var det dags att testa receptet. Tycker själv att det blev bra, men både Micke och Isabelle var tveksamma. Smakade lite för mycket vuxen-kaka, tyckte de.
Här kommer receptet:

CITRONRUTOR
ca. 15 st

100 gram rumsvarmt smör
3/4 dl florsocker
2 + ½ dl vetemjöl
3 ägg
2 1/4 dl socker
finrivet skal och juice av 1 citron

Garnering
1 dl finriven vit choklad

GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 175 grader.
Klä en rektangulär form, ca 20 x 24 cm, med bakplåtspapper.
Vispa snabbt ihop smör, florsocker och 2 dl av mjölet med elvisp.
Tryck ut degen i formen, låt degen gå upp några centimeter på kanten. Grädda mitt i ugnen 15 minuter.
Vispa ihop ägg, socker, citronskal + citronjuice och ½ dl mjöl med elvisp.
Häll smeten i formen och grädda ytterligare 15-20 minuter. Låt svalna, stjälp upp kakan och skär i rutor. Garnera med riven vit choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar