onsdag 10 augusti 2011

MOROTSBRÖD

Häromkvällen fick jag för mig att jag skulle baka. Jag provade att baka ett nyttigt morotsbröd från boken GI för hela familjen av Ulrika Davidsson. Resultatet blev bra. Jag läste dock inte igenom hela receptet så noga innan jag började, så jag blev lite överraskad över att det innehöll två jäsningar. Detta innebar lite väntan och innan bröden var packade och klara inne i frysen så var det mitt i natten. Men goda blev dom. Här kommer receptet:

25 g jäst
5 dl fingerljummet vatten
1 dl solroskärnor
½ dl linfrön
½ msk salt
1 msk sirap
2 rivna morötter
13-14 dl dinkelfullkornsmjöl
1 uppvispat ägg
solroskärnor

Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten och rör om så att jästen löser sig. Tillsätt alla ingredienser utom mjölet och rör om. Häll i mjölet i omgångar och arbeta degen tills den är fast och smidig. Spara lite av mjölet till utbakningen. Låt degen jäsa under bakduk i ca 40 min. Häll ut degen på mjölat bord och tillsätt resten av mjölet om det behövs. Knåda degen smidig och forma den till en rulle. Dela rullen i 20 bitar och forma till bollar. Lägg bollarna på en smord plåt och låt jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bollarna med ett uppvispat ägg och och strö på solroskärnor. Grädda bröden mitt i ugnen i  ca 10 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar