söndag 11 september 2011

EN KÄNSLA AV HÖST

Så har helgen passerat i rasade fart. I lördags lämnade vi båda barnen till mormor och morfar medan jag och sambon såg på en inte allt för underhållande träningsmatch mellan Modo och AIK. Det blev förlust med 1-4. Modo var inte samspelta överhuvudtaget. Men med tanke på alla nya spelare så är det kanske inte så konstigt. Jag var mest nöjd över att få göra något tillsammans med Micke, utan barn. Så matchens resultat spelade mindre roll. Och det var ju trots allt bara en träningsmatch, men det ser lite oroande ut inför kommande elitseriespel. Efter matchen blev det god middag hos barnens mormor och morfar.

Söndagen inleddes med städning, såväl inne som ute. Hösten är här. Det är dags att börja förbereda trädgården för vintern. Nu har ju inte vi så mycket trädgård att tala om, utan det handlar mer om att plocka in studsmatta, grill, utemöbler, leksaker osv. Efter lite utestädning följde Micke och Isabelle med grannarna till Skyttis ishall för friåkning. Jag och Olivia stannade hemma och tog tag i städningen inomhus.

Jag gillar hösten. Speciellt den höga rena och friska höstluften. Den är speciell. Och för att inte tala om färgerna i naturen. Jag ser hösten lite som en nystart. Jag får inspiration till att börja med något nytt eller utvecklas på något sätt. Kanske för att man känner sig laddad efter sommar och semester. Är något utav en rutinmänniska så det känns skönt att komma tillbaka i vardagsrutinerna efter sommarens lite mer "lallande".

Vi får väl se vad man ska ta sig för i höst, några nya hälsosamma vanor kanske?

För vissa är hösten en jobbig period där humöret åker nedåt. Och det är ju faktiskt så att den ljusa årstiden är över i och med hösten. Dagarna blir mörkare och mörkare. Jag tror att dagsljuset har stor inverkan på oss och vårt mående. Därför tror jag att det är viktigt att ta vara på det. Vara utomhus i dagsljuset gör i alla fall gott för mitt humör.

Hur upplever ni hösten?

2 kommentarer:

  1. Jag har ingenting emot hösten och att det blir lite svalare och mörkt om kvällarna. Däremot är jag inte lika förtjust i den period då det börjar skymma redan vid 15:00. Den mörka tiden är för lång!

    SvaraRadera
  2. Början av hösten tycker jag är mysig, man får börja tända lite ljus och kanske en lite brasa i "öppenspisen". Jag håller dock med dig Carro att perioden är för lång. Slutet av oktober och november kan jag uppleva som lite tung. Jag upplevde att förra hösten då jag var föräldraledig inte var lika lång och " kanske för att jag är ute mer i dagsljus... Hoppas att det blir så denna gång också!

    Kram på dig!

    /Jessica

    SvaraRadera